Help desk یا میز خدمت(کمک) با هدف کاهش زمان خرابی خدمات IT و در دسترس بودن آن به صورت مداوم طراحی شده است. هلپ دسک معمولا از نرم افزار ویژهای برای ضبط، ردیابی و مدیریت کارها استفاده میکند. یک تکنسین میز خدمت باید دانش فنی مناسب داشته باشد و قادر به درک مشکل و حل راهکار به مشتریان باشد.
یک نیروی Hel Desk کیست؟
به طور کلی یک نیروی Help Desk کسی است که در انجام اموری همچون نصب ویندوز و نرم افزارهای کاربردی، تجهیزات سخت افزاری مانند پرینتر و اسکنر یا تعمیرات مقدماتی کامپیوتر به شرکت ها کمک می نماید. در بعضی شرکت ها و سازمان ها از کارشناس هلپ دسک به منظور نگهداری و نظارت بر کار سامانه های نرم افزاری و ارائه سرویس های پشتیبانی شبکه های کامپیوتری استفاده می گردد.
شرح وظایف یک هلپ دسک کار در شرکت آراز
عموماً کسانی که به عنوان هلپ دسک کار در شرکت آراز فعالیت میکنند، در ارتباط با پشتیبانی فنی سخت افزار،نرم افزار و محصولات شبکه به کار گرفته می شوند با این حال می توان شرح وظایف یک اپراتور Help Desk را به ترتیب زیر بیان نمود:
. تعامل با مشتریان و کارکنان شرکت جهت شناسایی و رفع مشکلات سامانه ها و ارائه خدمات مشاوره ای درباره سخت افزار و شبکه
. ثبت و نگهداری درخواست های پشتیبانی کارکنان و مشتریان
.دریافت تماس ها و رسیدگی به تقاضای مشتریان برای شناسایی مناسب مشکلات مشتریان
. آماده سازی محتوای آموزشی با هدف راهنمایی مشتریان جهت کاستن مشکلات کار با سامانه ها
. مراجعه به محل نصب نرم افزارها و تجهیزات در راستای ارائه مشاوره های فنی مورد نیاز مشتریان
. آزمایش و رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری شناخته شده
مزایای برون سپاری help desk:
شرکتهای بزرگ معمولا بیش از یک میز خدمت برای رسیدگی به نیازهای مشتریان دارند. برون سپاری هلپ دسک مزایایی را به همراه دارد که عبارتند از :
صرفه جویی در هزینه: یک شرکت با تجربه که پشتیبانی میز خدمت را انجام میدهد قادر است که سودمندی بیشتری برای مجموعه به همراه بیاورد. برون سپاری باعث میشود که از هزینه اضافی برای استخدام بخش انسانی و تجهیزات مورد نیاز برای این بخش پیشگیری شود و در نتیجه هزینهها کاهش یابد.
کیفیت: برون سپاری هلپ دسک به افراد متخصص باعث بهبود کیفیت خدمات میشود و زمان پاسخ و حل مشکلات را کاهش خواهد داد.
بهینه سازی منابع: با برون سپاری میتوان از منابع انسانی به شیوه بهینه تری در مجموعه استفاده کرد و بهرهوری بالاتر را به همراه تمرکز بر فعالیتهای مهم را تسهیل نمود.
مقیاس پذیری: با رشد شرکت میز خدمت نیز باید بزرگتر شود.
هلپ دسک به یکی از بخشهای مهم در شرکتها و سازمانها تبدیل شده است. با برون سپاری این وظیفه میتوان با صرفه جویی در هزینهها منجر به افزایش سود در مجموعه شد.