طراحی و اجرای دیتا سنتر | راه اندازی و نصب اجزای ذخیره سازی

دیتاسنتر یا مرکز داده چیست؟

شرکت ها و سازمان ها با اجاره فضاهای این سرور ها سایت های خود را در اینترنت منتشر و در معرض دید همگان قرار می دهند. البته شرکت های بزرگ با سرمایه مناسب به صورت کلی از مرکز داده یک سرور کامل را اجاره می کنند و آن را از راه دور و با ابزار های خاصی مدیریت و کنترل می کنند. ما نیز در از دیتا سنتر های جهانی و پیشرفته جهت نگهداری اطلاعات مشتریان و ارائه سرویس های هاست استفاده می کنیم. به طور خلاصه میشود گفت که با طراحی دیتاسنتر مکانی فراهم میشود که داخل آن با شرایط خیلی مساعد از سرور ها نگهداری می کنند.

دیتا سنتر ها با اتصالات قوی و برخی با بیش از ۱۲ اتصال مختلف به اینترنت متصل می باشند. و در صورت بروز مشکل برای هر یک از اتصالات از اینترنت دیگر استفاده می کنند و همیشه به اینترنت متصل می باشند. مهم ترین مسئله ای که در اجرای دیتاسنتر ها مطرح می باشد سرویس دهی بدون وقفه می باشد بنابر این قطعی برق، اینترنت و … می تواند در عملکرد دیتاسنتر اختلال ایجاد کند. بدین جهت تمامی دیتاسنتر ها مجهز به UPS های بزرگ و ژنراتور های بسیار قوی جهت استفاده در مواقع ضروری قطعی برق می باشند.

اجاره سرور ها از دیتا سنتر ها و هزینه های آن بسته به پارامتر های متنوعی مثل سرعت CPU و مقدار حافظه RAM و اندازه هارد دیسک سرور و حداکثر ترافیکی که ماهانه در اختیار سرور قرار داده می شود متفاوت است. و همچنین سیستم عامل و نوع پیاده سازی دیتا سنتر متفاوت می باشد.

مراحل ساخت یک دیتا سنتر:

مرحله1 : انتخاب مکان مناسب برای ساخت دیتا سنتر

 مرحله 2 : سفارش تجهیزات شبکه مورد نیاز

مرحله 3 : کابل کشی  دیتا سنتر

مرحله 4 : نصب تجهیزات شبکه خریداری شده

مرحله 5 : انتخاب نرم افزارهای به روز

مرحله 6 : پیکربندی تجهیزات شبکه

مرحله 7 : فرآیند مدیریت دیتا سنتر

مرحله 8 : مستندسازی تجهیزات

مرحله 9 : توسعه شبکه و زیرساخت

مرحله 10:تست‌های نهایی دیتا سنتر

اصلی‌ترین اجزا تشکیل دهنده دیتاسنتر

دیتاسنترها از اجزا مختلفی مانند : روتر (Router)، سوئیچ‌ شبکه (Network Switches)، دیوارهای آتش (Firewalls)  سیستم‌های امنیتی ، سیستم‌های ذخیره‌سازی (Storage Systems) ، سرورها (Servers)، انواع رک  (Racks) ، کابل‌ها و سیستم‌های کنترل و مدیریت ارائه سرویس تشکیل شده‌اند.